.Awesome Blogger.

Friday, April 10, 2009

. Kerisauan .



minggu2 yg lepas adalah antara minggu2 yg menduga diriku

dengan tak sihatnya ditmbh2 lagi dengan assgnment yg btimbun2 n tmbh lagi ngan mslh2 tertentu

rasa cam x larat nk hadapi smua tu

letih berhadapan dgn situasi yg melemaskan

kalo blh nak lari dr keadaan yg camtu

tp xpela..

smua tu telah dihadapi dgn hati yg tabah

tp yg paling merisaukan

i hav some simptom of tibi!!

tau x tibi tu ape??pykt batuk kering yg bley bawa maut kalo x di rawat dgn kadar yg segera..

alkisahnya bermula

sjk blk ke ostel slps 2minggu ada kat umah ( sminggu gi pbs + sminggu cuti skola )

mlm tu minum air dr watercooler..

bkn sj2 nk mnum..tp sbb ms tu baru je msk air so air pns agi..

tp da haus sgt..nk xnk kena la amik gak air kat watercooler tu..

after 2-3 ari mula la tekak perit..berbiji2 strepsils aku mkn..

actually aku xleh mnum sgt air watercooler ni..

dlu waktu kat skola bley je mnum..

tp xtau 2-3 menjak ni..

bile mnum je msti akan skt 2-3 ari pastu..

bile tekak cam da ok ckit...batuk la plak..

bile da batuk, bdn panas so demam..

tgk2 selseme pon nk gak hinggap skali..

perfect ms tu..mmg xlarat la..

rasa cam nak cabut hidung ni ngan organ2 kat mulut ni..huhu..

then ada plak trip g ukm kampus KL...

sem ni blaja anatomy n fisiologi so kena gi trip ke muzium anatomy..

ble time skt2 tu mood nk bjalan xde..wpon aku mmg kaki jln..

tp mmg rs cam xnk gi..kalo x disebabkan wajib mmg aku owg 1st angkat tgn xnk gi..

tmbh2 ble pk + diberitahu yg kat muzium anatomy tu ada organ2 manusia sebenar yang telah meninggal dunia yg diawet..* of course la manusia yg da xhidup kan, huhu *

seriously kalo melibatkan mayat2 ni aku mmg surrender..meremang bulu roma ni kalo msk hspital..kat otak ni tbayang bnda yg bukan2...* selingan yea , dlu ms gi melawat classmate kat wad biasa kat hospital melaka pon rasa cam da pening lalat+loya tekak..xtaula nape tp rs smthg n smcm la..nsb baik xpnh kena tahan kat wad..minta2 jgn la..huhu ..sbb mind set ni ms kecik2, hospital adalah rumah org yg dah meninggal...haha..camnela x rs gtu kan..so skang ni bile nk ubah mind set tu agak payah ckit...amik masa..*...p/s : entry ms gi muzium anatomy akan dimasukkan kemudian..

ok sambung balik..bile da xsihat tu wat cam biasa je la..x gi klinik sbb ubat waktu dmm ms bulan jan aritu pon ada agi..so habiskan yg tu aje..n classmates yg prihatin pd aku pon ada bg ubat batuk yg dibeli di farmasi yg mahal harganya..* thanks k.fifi...syg lebey la camni..=D *

tup2...

1 ari..gmpak satu ostel,satu institut ( maktab )...ada student sm batch dgn aku menghidapi pytk tibi!!!!!!!

ada la dpt mklumat ckit2 psl tibi ni n simpotom2 tibi ni..

pastu aku pon mula la dup dap dup dap..

batuk xhilang2...pinggang pon masa tu ngah sakit..*xtaula pinggang ms tu sakit kenape sbb ms tu air kat ostel xda dlm tempoh seminggu so mmg keje aku ari2 adalah mengangkat air*

then ada kwn2 yg cite yg student yg menghidapi pykt tibi tu sll batuk2, cpt letih, sll skt2 badan..

aku pon mula la risau sgt2...sbb simptom2 tu byk sm ngan ape yg aku rs..

tmbh2 plak dlm minggu tu sblm student tu disahkan menghidapi tibi aku ada bercakap ngan dia secara langsung...mmg agak dekat la..untuk makluman, pykt tibi tersebar melalui udara n ada juga yg disebabkan genetik ( keturunan )..

rs cam nak nangis pon ada ms tu..tp xbtau my family sbb tkt my mom risau..

so amik keputusan sndri nk gi wat medical check up..

kebtulan student2 yg sm kls ngan that student pon mmg da kelam kabut n mmg nak gi wat medical check up..lecturer2 yg mengajar pon dinasihatkan utk berbuat demikian..

aku pon minta nak join skali ikut wat medical check up sbb ms tu batuk da seminggu lebey..x baik2...sdgkan ari2 mkn ubat, pantang minum ais...risau sgt2...=(

we all gi poliklinik n di antar dgn satu bas institut n keadaan ms tu agak havoc la sbb ada 25 student ippm dtg serbu poliklinik tu..

then cam ktowang dilayan n xdilayan je...skt hati gak..skurang2 mencegah adalah lebih baik dr mengubati tp pegawai2 kat sn cakap yg we all ni wat havoc je sdgkan bnda tu xda pape pon..ada ke patut??xfhm2...

kbtulan mungkin nasib aku sgt baik..n dpt no giliran yg agak awl2 so doc suh wat Xray n mentoux test...npe aku ckp nsb aku sgt baik??sbb after 2-3 orang, pegawai kat poliklinik tu xbagi doc yg lain utk benarkan ktowang wat ujian yg cam aku wat..dia kata bnda2 tu xperlu just wat ujian kahak je utk cpe yg batuk...tu lagi aku xfaham tp xpela abaikan..

then aku wat Xray, aku tgk cam xda pape...tp owg ckp kuman tibi ni xnmpk kalo wat Xray sbb ms mula2 student yg menghidapi tibi tu, dia wat Xray gak tp mmg xda pape tp sbnrnya dia mmg da menghidapi tibi tu..aku pon diam je la sbb mmg xtau ape yg ptt di buat kan..pastu tunggu jap utk wat mentoux test..mentoux test ni ala2 suntikan BCG cam kat skola dlu..tp kat lengan kat bwh siku..mentoux test ni yg aku difahamkan la, MA akan beri suntikan kuman tibi yg paling lemah skali dlm dos2 tertentu n after tu aku tmpat yg disuntik xleh kena cahaya matahari scr menerus, xleh digaru2 sbb nt dia akan bengkak cam BCG tu..suntikan tu adalah utk melihat antobodi dlm bdn dpt x melawan kuman tibi yg telah disuntik tu..kalo dpt lwn, alhamdulillah..kalo antibodi lemah tu yg kuman tibi tu akan merebah n ianya akan semakin serius..

selamat mendapat suntikan, keputusannya xleh ditgk pd ari tu so aku kena dtg balik ari isnin..aku pon terima je la ape2 pon sbb ms tu mmg otak ni berserabut ngan mcm2 bnda..sgt takut n sgt risau..

3 ari tu mmg aku risau n asyik2 pegang lengan yg disuntik..owg kata kalo tmpt suntikan tu bengkak, mksudnya mmg ada pykt tibi tu...+_+

akhirnya tibalah ari2 yg sgt dinantikan..isnin..jumpa penyelia asrama n after tu gi cari driver institut utk minta hantar ke poliklinik tu..alih2 tgk xda org pon..tgk2 kat papan 3 dr 4 driver ada urusan lain so aku msg driver yg lagi satu ( no fon driver ada kat papan maklumat tu..huhu )..tgk2 driver a.k.a pakcik tu ckp dia xda gak kat institut, ada kat KL...aku da pening..cpe nk anta ni??aku mesti pergi, harus pergi, wajib pergi poliklinik tu....huhu..

pegi blk jumpe penyelia asrama alih2 penyelia asrama yg lg sorang dok ckp2 ( cam mengata la ) penyelia asrama yg aku da jmpe sblm ni..aduishh..puan...sy ngah risau puan bley plak tmbh2 lagi keserabutan otak sy ni yea..huhu..

last2 ada 4 org ms tu, n penyelia asrama minta ktowang pegi dgn van ( van ni ala2 prebet sapu la kalo kat sini, owgnye adalah pekerja institut gak ) tapi ktowang kena bayar la...xkisahlah janji dpt pegi poliklinik tu...act xbley tp disebabkan driver semuanya xder , terpaksa gak..kalo pengarah tau mmg cnfirm penyelia asrama tu kena marah sbb ianya melibatkan keselamatan kami, kalo pape jd mmg pihak institut yg kena bertanggungjawab..sblm tu aku cakap lcturer/ warden xleh anta ke..puan tu ckp kalo gi JHEP pon nt lecturer kat sn ckp tu bukan urusan kami..bley plak kan??mcm2 kerenah birokrasi ni..

smpai klinik trus amik no giliran n gi trus kat bilik rawatan untuk ambil bacaan keputusan mentoux test sblm jumpa doc..MA ukur bengkak kat tmpt suntikan adalah 11mm..aku pon cnfuse??tp MA tu ckp xda pape ni..

jmpe2 doc, doc check keputusan tu...doc ckp stkt ni normal lagi..aku da mula lega...tp doc ckp still batuk x??aku jwb iye then doc bg preskripsi ubat utk diambil kat farmasi..tp sblm tu doc igtkan aku kalo batuk still xsembuh aku kena dtg utk check up blk..huhu..

stkt ni alhamdulillah batuk smakin beransur-ansur sembuh..tp perasaan risau tu masih ada..sbb hampir 3 minggu da aku mengalami keadaan camni..aritu terlanggar pantang gak..minum ice blended..sbb da teringin sgt..

harap2nya aku dijauhkan dr sebarang penyakit yang merbahaya...masih banyak lagi tanggungjawab yg perlu ku tunaikan..terutamanya kepada my family...aku berdoa agar dikuatkan hati n dapat menerima qada n qadar Allah yang telah ditentukan untukku dgn hati yg terbuka...menghidapi penyakit bukanlah satu kepastian bahawa nyawa kt akan diambil oleh Allah..ianya adalah satu ujian buat hambaNya yang lemah agar sentiasa mengingati penciptaNya yang Maha Agung...

p/s : Semoga individu yang menghidapi penyakit ataupun yg masih sihat sentiasa berwaspada n menghadapi segalanya dengan hati yg tabah..

until we meet again..~

4 comments:

Qarl said...

wah.. pjgnye post..

tp color tulisan xnmpk

btw, take a good care of ur health...

amikla suplement, vit. sume k

always pray to God

all d best ya

Juliet_iRa~" said...

karl~
tu la ni baru edit blk..
karl tgk awal sgt..hehe..
thanks karl 4 ur concern..
insyaAllah..
smoga kt smua sntiasa shat..=)

nur raqeema said...

take care of ur self
hopefully akk sht sntiase
one more thing
jgn la pk bukan2
nnt bertmbh risau plk
bkn org tatau akk tu cane
jage diri ok??
=)

Juliet_iRa~" said...

huhu..
ye2 baek...
insyaAllah i will ok..
thanks ya..=)

. Follow on FB .

. Our Story .

Daisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails