.Awesome Blogger.

Monday, December 19, 2011

. Apam Polkadot lagi ;p .



salam semua.. :)

terima kasih atas semua komen untuk entry INI...ada yang suruh abaikan, ada juga yang suruh beri peluang...;p....well, biarlah 'dia' dengan cara dia..kita tiada hak nak cakap apa-apa walaupun kita anggap dia seorang kawan yang baik...dan dia pula sebaliknya...apa pon, memang kita tak sepatutnya percaya sepenuhnya pada orang lain kan...satu pengajaran buat semua..

eh sebenarnya Ira nak tunjuk yang Ira buat apam polkadot..ianya dibuat sebab nak bawa masa sepupu Ira bertunang semalam.. hampir 100 biji juga la buat..resipi Ira guna hampir sama dengan resipi ini :

RESEPI APAM POLKADOT

Bahan-bahan ( 50 biji papercup medium )

· 3 biji telur-dari peti sejuk(gred A)

· 275 gm tepung gandum

· 220 gm gula halus

· 150 ml susu segar@susu cair

· 3 sudu teh baking powder

· 1 sudu kecil ovalette

· filling-blueberry@strawberry@apa2 ikut citarasa

· pewarna

Cara-cara

1. masukkan semua bahan apam kedal mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima sehingga kembang

2. bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan

3. masukkan setiap adunan berwarna kedalam piping bag

4. picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-setengah sahaja

5. letakkan filling secukupnya-nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan

6. picit lagi adunan sama @ warna berbeza sehingga hampir penuh.

7. last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus selama 10-15minit @ sehingga masak

sumber : My Resipi


Ira tak suka sangat apam ni..huu..tapi kalau nak buat makan ok la.. :)..agak leceh sebab kena buat polkadot tu...huuu...Ira rela baking Vanilla Cupcake daripada apam ni..heee ;p




pss : Siapa pernah buat apam ni???



39 comments:

dill said...

tak pernah buat. pernah makan je. sedap!

ehem. ira, pos kat saye sket

dill.

Cik TeN10 said...

Blom penah buat !! Sbb malas n buat dot dot tu.. Haha

Ira bile lg ?

fany wany said...

tak pernah buat pun, makan je pernah.

haha

miss Fyqa said...

rajin ira ye.. fyqa lom pernah try lg la.. ehee..

J.Syazwana said...

tak pernah buat tapi nampak macam comel dan sedap. hihihi

Akmal Khalidah said...

Suka sangat apam polkadot!! Tapi tak reti nak buat :P Oh,thanks bagi resepi. Nak try :P

ZORA said...

tak pernah pon makan..kalo buat apetah lagi...tapi selalu nmpak kat pasar malam..:P

aReLaN said...

uish....nmpk cm sedap.pos la sni ye.heheh

Original CikTeddy said...

salam ira..ira tag ape ek?brdebar cik ni..cik ade lupe ape2 ke?ira ckp ek..ira tag ape tuh?sungguh lupe ni :)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

comel2 jer..
akak pernah buat..
nampak ira buat ni..
macam teringin plak nk buat lagi.. :)

Pocket said...

comel comelnya.
tang part kukus tu pocket rasa besh.
tak la guna oven ke ape kang
buleh try!

mama aini said...

JI..cantiknya apam polkadot yg JI masak..sayangnya nak dimakan..mama nak sikit bolih?..ha2x..

najiha said...

comeyl2 :)

♥e'in♥ said...

e'in tak pernah wat apam.. majlis e'in nanti tempah kat ira laa.. hehehe.. :p

AinsHa=( said...

apam polkadot...ermm, omeynya..hehe

Original CikTeddy said...

trkjut cik..hehe

Original CikTeddy said...

comey la apam ni..geram tngok!

nur adilah said...

sedaap,suka makan:)TAPI tak pernah buat punT.T

kim heeruul said...

knp apam polkadot tu comel. kah kah kah.
Alvin 3 boleh la. sbb season ni adventure.
tpi ending dia kureng.. gua bg 6/10

~SaL IjOu~ said...

akak pernah!..pernah makan je..ehehe~ ;p

diana said...

tak pernah buat..
dia boleh tahan berapa hari ye??

teha said...

comel laa apam2 tu.. geram rase ! hahahha !

ILA HonEyBuNNy said...

ila tak pernah wat la ira...

boleh cuba habis stdy nti...siyes comeiii.syg nak mkan..hehhehe

MaYa MustWany said...

huhuhu..apam ni mmg mas takut makan.lagi2 kalau corak ladybird..hihihi

KaK LimAh Si SupiR said...

apam polka dot ni comeyyy..mcm syg plak nk gigit :P

Lynn said...

wahh..suker..! nk try buatlah..ngee~..^_^

CekbOlat-bOlat said...

akak ni mmg sngaja mnguji iman adk bolat =="

btw.. polka dots ! comel..

Dalila Hamid said...

alahai..cute2nya...syg pulak nk makan...:)

Woofer Storm said...

tak pernah buat,cuma pernah makan je ni..hehee

Tapak Kaki said...

ni ang amik semangat dari masterchef ke buat apam polkadot nih..haha

eLL said...

tak penah buat lagiiii. tak reti

ahsfantasy24 said...

Makin ramai yang dah jadi peminat
apam sekarang, ingatnya nanti ada masa, nak buat gak la ! ;D

ainz said...

alahai...comeynye...sy panggil apan telur dinasour.. XD

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

pandai dia buat apam..akak x penah buat

siti kektus said...

tak pernah makan, n tak pernah buat.
tp, nmpak sedap lah.
ni yg semangat nak buat ni. hehe :p

Ijah EmoTemo said...

apam polka dot mmg comel! hihihi tp tak pernah lg try n rasa hehe

Puan Kutu said...

comelnya apam polkadot ira..:)

rumah akk takde pengukus,klu ada msti gigih jugak buat benda nie..hihi

Nurul ain said...

cantiknya apam polkadot ni.... ***nak cuba buat tapi tak tahu bila... eheeee :p

**umur akak berapa ye??

mrs irmidrza to be said...

waa time kasih share resepi ni..lama giler cari..huhu..=)

ovalette tu ape? leh bgtau miza tak?

. Follow on FB .

. Our Story .

Daisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails