.Awesome Blogger.

Monday, January 9, 2012

.Home-made Pizza.




salam semua..yuhuuuu :)

lagi sekali..satu lagi resepi untuk pencinta makanan seperti Ira!heee...jangan terliur lagi..;p

Resepi Home-made Pizza

Bahan untuk doh:
Tepung gandum
Yis Kering (Mauripan) 1-2 sudu
Marjerin - jangan banyak sangat
Garam
Air Suam
(agak-agak la yea kalau tak ada sukatan tu..hee)

Caranya:
Campurkan semua bahan dalam mangkuk, gaul dengan air sampai tak melekat kat tangan, kalau terlebih air, tambah tepung lagi yea..uli sampai lembut..uli lama sikit..leperkan dalam dulang pembakar, rehatkan sampai doh tu naik lebih kurang 30 minit..bila dah naik..tekan-tekan dengan garfu supaya udara tak terperangkap dalam doh...bakar dengan suhu 200c selama lebih kurang 5 minit, ketepikan.


Bahan untuk sos:
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
2 sudu besar minyak masak
2 biji buah tomato dicincang
3 sudu besar tomato puree
sedikit gula, garam

Caranya:
Panaskan minyak, tumis bawang besar dan bawang putih..dah garing, masukkan buah tomato dicincang, tomato puree, garam dan gula.


Topping:
Dada ayam, daging - potong dadu, tumis dengan bawang putih
sosej - potong leper
1 biji capsicum merah, kuning, hijau - potong lah camna pon..hee
nanas , cendawan
keju mozarella

Caranya:
Doh yang dah bakar separuh masak, letakkan sos di atasnya (sebelum letak sos, letak mayonaise pon boleh), letak topping, keju dan bakar dalam suhu 200c dalam masa kurang 10 minit sampai keju cair. Siap.

kredit to : Mr.Google & My Resipi (halalkan yea)

Sos, capsicum merah, kuning dan tomato yang dipotong ikut suka..nenas, cendawan lupa nak beli...heee dan ayam dan daging yang telah ditumis dengan bawang putih

1. Doh yang sudah diletak mayonis, sos, keju sikit
2. Daging dan ayam ditabur di atas doh 1
3. Capsicum dan tomato ditabur di atas doh 2
4. Keju ditabur sebelum dibakar dalam oven


Percubaan pertama..pizza comel..hee..ini buat hari jumaat..makan tengahari..heee
1. Sebelum dibakar
2. Setelah dibakar

percubaan kedua..
ni baru buat ahad petang...versi giant!;p...doh lagi lembut...heeee

gambar lebih dekat..heee ;p


Selamat Mencuba!


psss : Berdebar nak tahu negeri yang bakal dipostingkan... =____=



63 comments:

aiEz said...

bila nk bg aie?grrr..sajer bg aie lapar...=='

Asrul "iLham" Sany said...

rajin tol masak, untung cik abang u hohohoho

yg nerbes hari isnin tu pasal posting kah?

Kazman & Sue said...

nak pesan pizza satuuuu..........

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedapnya..terliur tgk ni..

Anak Wak Mail said...

wahh,,meriahnya pizza ni..

terliur lagi..haha..

p/s: senang je buat pizza rupanya..haha..

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

mm..nmpk sedap.nyum2.. gudluck on ur posting. =)

Tihara said...

waw toping mewahnya..sedapp :)

MaYa MustWany said...

walawehhh ira,nyumy sungguh!leh bukak kedai ni

Ujie said...

oh..sungguh menggoda la ira!!

terus rasa semangat nak buat..
thanks mencetus rasa!

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

pandai betul anak dara ni memasak..misti bakal mak mertua sayang ni nnt :)

aReLaN said...

nampak macam sedap.rindu piza buatan mak.wuuuu

nur adilah said...

sekali lagi jealous=.='

AinsHa=) said...

wah boleh la torai pas spm nanti. Sedapnya kak ^^

Leeya Hezlin said...

cuti sem nanti mau try la..
macam best ja..hehe..
ni cikgu + chef ni..

nanti kalau dah pencen,boleh buka kedai kek & roti..hehehe..
^_^

Aishah Jahirah said...

macam2 resepi dah ira masak...bagus2 menambah skill memasak...

p/s:ntah la akak terlebih apa kat apam tu.rasanya mcm tertuang vanilla banyak sgt kot,rasa dia pelik.hehee

wahida said...

woi woi...aku terliur tau!!

Norlida Ramli said...

wah..
nmpk sedap..bole la try pas ni..hehe

Mizz ErMa said...

wah, rajin betul lah tuan belog nih memasak..tingin nak rasa tau..hehe

ciK LyndaWawa said...

mak ai..macam2 topiing pizza tu..nak jugak..=]

ciK LyndaWawa said...

mak ai..macam2 topiing pizza tu..nak jugak..=]

dill said...

menunggu pizza ni~

dill.

teha said...

wahh ! sedap nyee.. dh lme xmkn pizza.. hehe

Hanie_Dew said...

meriah pizza ko ira. aku suka capsicum tu.ee..sedapnya.topping ko sedap sedap belaka.capsicum, ayam, cendawan. wa wa wa wa. nah aku tadah pinggan.

kuih sagu tu la. aku suka makan sbb tu aku blaja buat.kalau tak jgn harap. haha. jue mmg jadi tukagn rasa. tp kadang sekli dia msak sedap jgk tu.

aku sblm ni pun pakai vivaz bukan android.mls nak subscribe kan.ada rezeki lebih bole la.sabar la ira oit.

Papa Mifz said...

wah rajin yer buat pizza...ado ambik tempahan ke?

emy zulaiha said...

wah ira...! sedapnye..watkan kat emy satu!! nak!! :P

KhaiRin - anies said...

mn la pizza ni x smpi2 ke sini

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Rajinnye Ira..
nampak sedap tu..terliur suda ni..
Ada masa boleh cuba ni.. Thx for sharing Ira.. :)

miss Fyqa said...

wahh. sedapnyer ira..post la kt sini sket.. hee~

ahsfantasy24 said...

teliur dah!
meh pos ke sini skit sis, hehe ;D

saffiya_aleesya @ echa said...

wah sedap..terliur je tengok huhuhu

Saddila said...

mak aihhh . ehh bila nak anta depan rumah dila ni ?? haha

Iffah Afeefah said...

kaya nye pizza akak tu


posting mne? *esaited oke

CekbOlat-bOlat said...

akak ! jadi cikgu memasak la senang.. !

p/s: nnt nk jumpe akak jugakkk!

ZORA said...

perghhhh...blog ni selalu wat zora kecur air liur...
terbaik la pizza 2...

Leeya Hezlin said...

jangan nervous k..
insyaALLAH ja dapat tempat yang best2..
pizza ooh pizza..datang la ke mari..hehehe..

ira,ingat cikgu sabtu tak??
dia dah meninggal eh??
akak baru ja tau masa buka laman web sek tek hari tu..huhu

Original CikTeddy said...

trase blog kak ira mcm blog masak plak..huhu neway,cik suke..boleh try nih

Puan Kutu said...

dah boleh kawen dah..pandainya msak.resepi macam akk selalu buat gak..dh lama tak buat piza..:)

Leeya Hezlin said...

ira,sorry..lupa mau jawab soalan ira..
akak habis belajar tahun depan..
ada 3 sem lagi..tapi praktikal tak termasuk dalam 3 sem tu..
so,lama lagi la kat sabah ni.. :):)

Dalila Hamid said...

alahai... menarik... tgok topping yg tak tahan... leh buat berniaga ni... ;)

msredcheesecake said...

Baru tenok gambar dah terasa sedapnya...

mama aini said...

ehem sedapnya pizza ni..anta kan sikit kat rumah mama ya !!..

Teenager Housemaid said...

wah sedapnyee..
boleh bg resipi kat aunty saya ni..
nak suruh diorg buatlahh..
hehe..

*nampak sgt pemalas nk buat sndiri...xreti pun hehe*

zOeY zAu YaH said...

rajin betul dia..nampak sgt sedap..

aRa ❤ aFiq™ said...

da lame x uat pizza.. bole amek resipi akak ni.. hehe..

rozeeta rashid said...

macam banyak jer proses nak buat. malas pulak. haha. adehhh mengidam pizza dah pulak di tengah2 pagi ni.

Anak Wak Mail said...

boleh la tumpang myvi baru ira kalau camtu..haha..:P

Tukang Karut said...

banyak gila topping... kalau bukak kedai ni mesti laku gila la...

Ungu Violet said...

terliur dah nih...huhu

LiLy @ MumMyQiStInA said...

owh ya ira..lupa nak bgtau..yg P1 tu dia broadband..mcm broadband celcom & maxis tu juga..tapi line dia mmg laju..puas hati..^^

YNA HERMOSA said...

sedapnyer.. terliur dah nie :)

Miss Nadya said...

mak nad rajin masak pizza ni...nad suka sanagt..:)

p/s :: semalaman tak blogwalking rindu betoi rasa..:(

nanti dah wat banner bg tahu yer..:)

thanks..banner tu mmg cntik..:)

nabila azmi said...

nk2 bljr buat niii=)

munna said...

meriahnya topping pizza ni....

kim heeruul said...

dtg sini mesti terliur.. keh keh keh

tieykah said...

asek gmbar mknan jer.

:(

lapar!

nabilah_2908 said...

erm....sedapnya...topping penuh tu..puas makan.. :)

pernh buat juga...1st time...hangus sikit kt bahagian atas tu...heeee.....

2nd time..baru ok... :)

topping..guna sos cili je...sausage potong bulat2+mix vegi..bawang..capsicum..nenas

keju...guna yg slice punya... :)

J.Syazwana said...

rajin betul lah dia ni.
jeles !
huhuhu

J.Syazwana said...

rajin betul lah dia ni.
jeles !
huhuhu

Picoz Shupalula. said...

Beshh nyee! boleh try nti!

ainz said...

Nampak menarik!yummy!sy penah gak buat pizza..tapi roti pizza beli..xreti nak buat..hehe

Cik TeN10 said...

Nk order boleh ?? :p

fathiahRAIHANA said...

wahh syoknyaa. kami dah lama tak buat tau akakk. adik2 dok asrama. tak meriah pulak kalo buat tadak dorang , heee :|

Jue said...

cobaan cobaan hahaha!! knapa ko pndi msk neh weh
jeles aku!!

. Follow on FB .

. Our Story .

Daisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails