.Awesome Blogger.

Thursday, December 22, 2011

.Kucikuciku.



salam semua.. :)

pernah makan buah ciku?mestilah pernah kan... buah ciku adalah salah satu buah kegemaran Ira..sebab rasanya yang manisss ;p


source : Mr Google

bawah ni buah ciku yang Ira beli kat pasar malam isnin lepas...satu bakul, RM3 je..murah kan?tapi kena peram seharian sebab tak berapa masak..:)..gambar bawah ni separuh dari yang dibeli..



antara kebaikan buah ciku :

Penawar Buang Air Berdarah
Tabiat mengabaikan pemakanan boleh menimbulkan keadaan-keadaan yang tidak menyenangkan. Masalah sembelit boleh terjadi jika makanan yang dimakan tidak dihadam dengan baik, kurang memakan buah-buahan dan sayur-sayuran serta kurang meminum air. Keadaan ini jika dibiarkan boleh membawa kesan-kesan yang lebih buruk, antaranya buang air berdarah atau buasir. Satu cara dalam kaedah pengubatan tradisional ialah dengan menggunakan buah ciku. Cara yang lebih berkesan untuk merawat buang air berdarah ialah dengan memakan buah ciku yang belum cukup tua, iaitu dengan menumbuk hingga lumat dan dicampur dengan sedikit air panas dan garam. Seelok-eloknya diamalkan sebelum sarapan pagi

kredit to : Blog Hikmah

psss : Boringggg duduk rumah! wuuuu :(...hari2 stalk twitter Timb Menteri Pelajaran, Dr Wee Ka Siong..

46 comments:

Anak Wak Mail said...

tak minat sangat buah cikgu,,sebab rasa dia pelik..haha..;)

aRa ❤ aFiq™ said...

lame ta mkn buah ciku..

aReLaN said...

xingt dh prnh mkn ke blum seumur hdup ni.hehehe

Hanie_Dew said...

aku pun suke makan ciku. die-hard-fan ciku ni. tapi potong stim bila termakan ciku yg tak berapa nak masak. kelat aih.

bila start mengajar?

ye aku tau aku mmg chubby. huhuu
**tertunduk sedih**

tapi aku suka makan ayam!

starzieti said...

banyaknye buah ciku. dulu mase at rumah mmbe saye, pena sekali kutip buah ciku banyak2 tapi tak makan pun sebab tak berapa suke makan buah ciku. hee.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

ehhh akak pon suka ciku..tedappp!!

Bulan Syurga Firdausi said...

da lame x mkn ciku...mm dlu arwah nenek yg tolong kupaskan petik dr pokok kt tepi rmh...

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

akak pun suka buah ciku....sedap...baru tahu buah ciku blh ubat buang air berdarah...tq ira..

Original CikTeddy said...

lame x mkn ciku..huhuh
neway,ira dh join la..name ira sung soo hee..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

sedapnye buah ciku..lama tak makan.. :)

Pocket said...

blakang umah pocket ada pokok ciku, tp xpenah cuba nak g amik. pas ni kna bebwk panjat sikit nih. :D

mama aini said...

ehem sedapnya buah ciku tu !!..semuga berjaya posting ditempatkan yg diingini..penantian itu satu penyiksaan tak ira?..he2x..

Rain said...

kecur liur!!!

dah lama xmkn ciku. rain panggil buah sawa. bahasa kampung hehe

schaze zainn said...

schaze tak suke ciku sangat

tapi

kalau manggis

bg sepuluh tan mebi tak cukup..hikhik

CekbOlat-bOlat said...

sodap ke? ehehehe

KaK LimAh Si SupiR said...

ske jgk mkn ciku..weeee~

dhiera said...

ciku pun feveret akak jugak~ hekhek

amar la. sape lagi yang gile kan MU selain dr dia. akak xda bonus la yunk. sedih kan?

Jue said...

Aku err x suka ciku sbb x sdap haha ke sbb aku x suka rasa dia hahaha

Oh uptown slangor. Uptown danau kota pun aku dah bkurun weh x p wp dkat ngan umah haha

Miss Volvo said...

ciku? i xpena mkn ciku :P eh jgn la pcy i gurau je. ciku sdp kan kan?

Ezad Skytech said...

buah ciku sy tahu la..tapi sy tak pernah makan...hee~

nuyui a.k.a miss YUI said...

lg besh lau mkn time sejukkan?hihi..suka juga..

Saddila said...

suka . mula2 tak suka , lepastu ayah ajar makan . auwww sedapnya . manis :))

akak stalk menteri tu kenapa nye ? haha

Papa Mifz said...

Raso lamo dah tak mkn buah ciku

syahirooAhmad said...

sam la kita. i pun suke ciku! makan sebiji mmg tak puas sebab buah dia lembut.. kene 3,4 biji baru terasa nikmatnye. so sweett....

Tukang Karut said...

kuaci pun sedap...

eh? tak sama spesis ke?
kenapa macam lain je?

diana said...

kegemaran akak jugak..
memang kalau beli kat pasar malam biasanya masih muda sebab buah ni cepat masak..
peram sehari pun dah masak..
akak kalau beli mesti beli banyak sebab sedap..:)

budak penjara said...

buah ciku..aku sngt suka..hehe..tp skang susah nk jmpe

siti kektus said...

ciku bila dah masak ranum, tu yg sedap dimakan. peh ! teringat2 rasa ciku memalam ni pulak. :p

siti kektus said...

ciku bila dah masak ranum, tu yg sedap dimakan. peh ! teringat2 rasa ciku memalam ni pulak. :p

Asmara said...

suka ciku!! dulu2 masa kecik mak kata budak kecik wangi mcm bau ciku. hehe..

msredcheesecake said...

Tak berapa nak suka ciku la.... Kalau sembelit makan tembikai boleh? Hheee

Woofer Storm said...

sedap tapi jarang makan.hehe

#sy gtau ari tu lembah beringin ke?? sy tinggal kat apartment beringin la.

Teenager Housemaid said...

tak pernah makan buah ciku... T.T

ZORA said...

penah makan mase kat kampong...tapi da lama da kot tak makan....

aLya maNip said...

pernah makan masa kecik2 dulu..skrg da x makan tp kat fakulti alya bnyak giler pkok ciku n sedang berbuah..mesti ira seronok lau leh dtg...hihi

laskar pelangi said...

terpelot lidah nak baca tajuk entry...Hi3

Puan Kutu said...

suka jugak buah ciku.dulu ms kecik depan rumah makcik ada tanam pokok nie,buahnya mmg lebat.manis...sedap!

Wanie said...

sedap, suka jugak ciku..bak sini sikit..hee

baru bape hari dah bosan kan..haha
sabar ye ira..tak lame mane kan kena tunggu..

gadisBunga said...

ciku is my fav too!! kalau jumpa tempat jual buah mmg cari ciku dulu!

ahsfantasy24 said...

my fav!
bau dia wangi sangat!
biasa kalau peram, guna daun ubi kayu :)

Latest Post:
1. Menarik tentang PMR 2011. Menarik?
2. Memang sudah ditakdirkan untuk sementara.

nur adilah said...

hoho,ila suka ciku jugak:)

J.Syazwana said...

sedapnya ciku !!!!!!!

dulu kat rumah ada tapi dah tebang dah pokoknye. huhuhu

aimie amalina said...

awwwwwwww
daaaappppnyeeee kuciiii!

c'axoera said...

xsuka! bau dia errkkkk >_<


http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/yes-aku-benci-kau-lalat.html

MaYa MustWany said...

mas xleh cium bau ciku ni..ucuk.hahah

fathiahRAIHANA said...

penah mkn skali aje!

err lepas tu takleh pi dah -,-

. Follow on FB .

. Our Story .

Daisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails