.Awesome Blogger.

Saturday, February 18, 2012

.Kerana Ringgit Malaysia Tiga Sahaja.



salam semua..

untuk entry WW#15, tu murid-murid prasekolah..bukan anak murid Ira..:)..Ira snap masa majlis sambutan maulidur rasul haritu..

kali ini Ira hidangkan sebuah kisah untuk anda..mana yang baik jadikan pengajaran yea..berlaku semasa perjumpaan kokurikulum di sekolah pada hari rabu yang lalu..

*entry ini mungkin menyentuh hati sesiapa yang berperasaan ;p*

Guru lain : Siapa yang nak beli lagi buku log Tunas Pandu Puteri?
Murid-murid : ada yang berkata, "saya dah ada, cikgu"..ada yang "menggelengkan kepala dan terdapat seorang murid yang diam tidak berkutik tetapi memandang wajah cikgu tersebut dengan tepat..


Ira ke tempat murid tersebut dan bertanya kepadanya :

Ira : Awak dah ada ke buku log?
Nina(bukan nama sebenar) : Tak ada cikgu (sambil menggelengkan kepala)
Ira : Lupa bawa ke memang tak beli lagi?
Nina : Belum beli..ayah saya cakap ayah saya tak ada duit lagi cikgu..
Ira : Tak apalah camtu..nanti kalau dah ada duit, awk beli yea..

Ira pon berlalu ke hadapan...seorang murid Tahun 6 yang duduk di hadapan sekali memanggil Ira..

Fatin(bukan nama sebenar) : Cikgu Ira, boleh tak saya bayar RM2 dulu, RM1 lagi saya hutang..
Ira : Awak kan dah ada buku log?
Fatin : Untuk Nina cikgu..ayah dia kena tunggu gaji dulu baru ayah dia ada duit..nah cikgu..(sambil menyuakan not RM1 sebanyak 2 keping dan menghulurkan kepada Ira..
Ira : (terus tersentuh dalam hati..tak sangka ada yang turut bersimpati dengan Nina) sambil berkata "tak apalah..awak simpan duit awak..."

berlaku satu perkara di tempat duduk Nina dan Nina ke hadapan kelas sambil membawa not RM5 untuk membeli buku buku log tersebut kepada seorang guru yang lain. Kembali semula ke tempat duduknya sambil menyatakan sesuatu kepada Ira :

Nina : Terima kasih Cikgu..(dengan keadaan yang malu-malu)
Ira : Belajar rajin-rajin ok?
Nina : Anggukkan kepala..

*****************************

Pss : Ira adalah salah seorang guru penasihat Tunas Pandu Puteri..jauh menyimpang dari badan beruniform sewaktu di IPG..satu cabaran..:)

Psss lagi : Walaupun di bandar yang serba serbi lengkap, masih ada yang kurang berkemampuan...mana yang mampu untuk dibantu, harapnya Allah permudahkan..walaupun diri sendiri masih tidak bergaji...dengan harapan murid yang kurang berkemampuan ini tidak akan terasing dengan rakan-rakannya yang lain...Allah Maha Mengetahui...

Psss lagi : Sangat sibuk minggu ni..hujung minggu pon masih ada kerja yang menunggu..

Selamat berhujung minggu..


86 comments:

cinta siswi said...

huu.. nape sedih sgt nie akak?? (T.T)

#nak jd cikgu yg baik mcm akak jgk.. :)

saffiya_aleesya @ echa said...

sedih bila ada kes2 macam ni..apa pun ira bantu laa anak2 murid tu setakat mana yg mampu yer!!! kesian bila budak2 nak belajar tp mak ayah tak berkemampuan..

p/s: dulu saya pernah jd GSTT smtara tggu result STPM, ada kes budak2 nak makan pun mak ayah diorang tak mampu bagi duit belanja sampai budak tu minum air dari paip..saya kesian sgt2 sampai terus bawak budak tu pergi kantin!!

Telor Power said...

aku nak menanggis baca entri nie...

ira : jgn post bergini lagi. sayu jer baca tadi...hadoo, lain kali warning awal2.

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

orng bndr tak semestinya berduit, orng kg tak semestinya tak berduit :)

emy zulaiha said...

mulia sngt hati fatin kan? hehe eh mane nina dpt rm5 tue? hehe sedih kan nina.

Juliet_iRa~" said...

@cinta siswi, @saffiya_aleesya @ echa , @ Telor Power ;

sorry kalau korang tersentuh...:)
ira igt ira sorang je rs sedih..heee
thankss semua..insya-Allah mana y ira mampu..ira tolong..mudah2an Allah permudahkan..

Juliet_iRa~" said...

@Muhammad Saiazuan Norhalik ;

ye betul..:)




@ emy zulaiha ;

anak2 yang masih polos...ermm agak2 emy siapa yea bagi Nina RM5 tu...??sedih kan...

O CIKTEDDY said...

alhamdulillah masih ade yg baik hati tlong..trharu cik.. ~_~

Cikgu Ma said...

kat cni budak2 lagi susah...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

cik emy, mistilah cikgu ira yg bagi rm5 kat nina :)


alhamdulillah..rsnya semua guru pon akan bertindak mcm yg ira lakukan..rm3 je pon kan x luak mana..insya-allah allah akan lebih gandakan rezeki ira..



tersentuh juga dgn tindakan fatin..

Teenager Housemaid said...

sebaknya...
kesian sangat kat nina tu..
T_T

moga nina berjaya dalam pelajaran juga dunia akhirat..:')

Cik TeN10 said...

tersentuh okeh !! firstly sebab budak tu xmampu nak beli buku tu.. ye la kawan2 lain boleh beli tp dia xmampu..dan da xmalu nk ngaku yg dia xmampu nak beli.. 2ndly sebab ada sahabat yang baik.. ikhlas nak membantu.. ye la wlpn shbt tu sdri xpunya wang yg ckup tp dia berusaha utk membantu setakat yg dia mampu.. actually kan.. daripada budak2 yg kita anggap hingusan tu pun banyak bnda yg kita boleh bljar kn.. =)

ps : thanks ira !! tengah bertungkus lumus nih siapkan thesis.. wlpn rsa mcm nk muntah tgk thesis ni kna paksa jgak siapkan.. ira pun ganbatte !! moga jadi cikgu yg baik =)

Tihara said...

tu la kan, zaman sekarang ni byk nk pakai duit..tambahan yg ada ramai anak bersekolah, kerja gaji sederhana duduk plak kt bandar besar..simpati kat murid ira tu,semuga di aberjaya nanti..Insya Allah :)

aRa ❤ aFiq™ said...

alahai.. bek nye.. susah na dapat kwan mcmni..

aReLaN said...

kat mana2 pon ada orang berada dan ada juga kurang mampu kan.hmmm...harapnya kekurangan masa kini menjadi tunjang dan kekuatan untuk nina maju di masa depan.insya-ALLAH

HeNRieTTa JoSe said...

Tahniah ira...bkn semua ckgu bleh bt mcm ira...rietta penah xde duet nak bli bku tmbahan masa drjah 6....rm1.20 je...tp thn 90an kira sgt bsar la...tp ckgu report kt pk hem rietta xnak bli.nk pnjam dr kwn n jwp dlm ketas...buku maths...pk hem sindir rietta nk kutip sorg 5 sen utk rietta...mmg malu...tgh kumpul wet skulah nk bli...

Pssss...anak akk staf kt tmpt rietta kje...

H.J said...

sgguh,,menyayat jugak hati,,pernah merasainya..hehe

Ezad Skytech said...

kesian nina...sgt kagum fatin sbb tindakannya yg sanggup nak membantu rakannya tu...:D

deqnoor said...

good job ira... walau kita berada di atas (berjaya), jangan lupa orang yg memerlukan bantuan kita... :)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sedih Akak baca..sian kat Nina..
Moga Nina menjadi anak yg bijak & berjaya dunia akhirat..

semutsengal said...

kau ke ?

Saddila said...

oh no. dila nangis. baiknya kawan die sorang tu, terharu.

Papa Mifz said...

bagus kwn dia tuh...kecik2 dah ado sifat nak menolong kwn...bagus2..

zati embong said...

walaupun zaman da serba moden skrg,ada lg org yg x berkemampuan cm2.. diorg mesti mengharapkan ckgu2 faham situasi diorg.

nur adilah said...

turut bersimpati~~ kesiaan nina.
baik lah si fatin tu mcm ila :P hehe.
ila rasa sangat bersyukur dilahirkan dalam keluarga yang sederhana :')
tersentuh~~

J.Syazwana said...

baiknya cikgu ira ni.
hehehe

go go cikgu !
macam comel je tengok ira jadi cikgu.
hehe

MaYa MustWany said...

kesiannya..masih de lgi insan2 kkurangan..n allhamdullilah masih de lagi nilai2 murni pada kanak2 tuh.

chemay said...

alhamdulillah masih ada ramai yang nak tolong orang dalam kesusahan.
:)

Nurul Aisyah said...

cian Nina tu...nasib ada kawan dia tolong..huhuhu

akoo pae said...

wpun rm3 je, tp bmakna kan? =)


smoge si ira dimurahkan rezki.

suzie rahman said...

salam..pandainya fatin..kecil2 lg dh tahu erti kasihan n ingin membntu.

Mr.Clive said...

meremang bula roma baca kisah ni...
tu la dier...dikala kite senang,tgk betol2 disekeliling dan mulakan ngan orang yang rapat ngan kite.dorang mungkin boleh gelak ketawa bersama sama tapi mungkin disebalik ketawa tu,hati resah pikir duit nak makan...

Ujie said...

sebak rasanya ira..sungguh!

ira tlg nina tu kan? baguslah, jadi cikgu ni bkn setakat mengajar. tapi kena membantu anak murid yg dlm kesusahan. pasti Allah balas!

~SaL IjOu~ said...

sayu hati..& kesian sekali~
kalo kat skola akak terlampau kaya plak bebudaknya..siap berlagak2 lagi,hmm~

p/s : akak kan hapdet seminggu sekali je..lagi dua hari..hehe~ ;p

kim heeruul said...

baik kawan nina tu..
kenapa cikgu ira tak support je nina tu. hihihih.. :P

KaK LimAh Si SupiR said...

bgs ny fatin tu ^_^

soooooour said...

amboi..bnyknya psss dia...pengalaman yg menarik...nice..

Woofer Storm said...

bantulah dgn seikhlas hati,dan bantu selagi mampu..

#sdih pula baca entry mcm ni,nilah nasib orang kurang mampu mcm sy..

rozeeta rashid said...

kesiannya budak tu. baik gila kawan dia nak tolong. kecik2 ada sikap nak membantu orang.

kalau nak beli buku rm3 dia takde duit, pergi sekolah dia makan apa? :'(

ZORA said...

menyentuh perasaan..kecil2 lagi da ade sift yg baik..

lynda salim said...

soo sad ..

student datang dari background keluarga yang berbeza...

TiraPengemis said...

tacing plak baca...kwn nina tue baik..hehe..

Mizz ErMa said...

bertuah nina dapat cikgu yg baek ati macam cikgu ira..=)

cik ika said...

tersentuh jiwa bce entri ni..

nazirah said...

alahaii... betul tu .. masih ada lagi di dunia realiti ini bkn dlm cite novel atau drama sahaja kan cikgu ;)

AinsHa=) said...

huaa, tacinkk...sdihnya. T_T

CekbOlat-bOlat said...

baiknya kwn tu (^^,) bntu kwn..
trharunye..

emy zulaiha said...

kite rase fatin laa...die bg dendiam je.. kan ira? betol tak? hehe terel emy!

khairunnisa ♥ said...

Assalamualaikum, sedihnya. ermm, Ira.. kirim salam dengan Nina. hope dia boleh belajar dengan baik walaupun dlm keadaan yang tidak mengizinkan :')

P/s : dulu suka tgk uniform pandu puteri tapi nisa masuk kadet remaja plaa :) hee..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

bukan semua mampu khen...
sadis betul

Tukang Karut said...

teringat masa sekolah dulu... sob sob sob...

yad'z said...

wu sedeyy sedeyy sedeyyy... T_T

Ungu Violet said...

tak semua yg brnaseb baik...kdg2 nk mkn pun xder duit...apa lg cikgu la yg nk kene hulur..:)

♥e'in♥ said...

baiknye laa kan cikgu nie.. :)

zOeY zAu YaH said...

kesiannya

ciK LyndaWawa said...

selamat menjadi cikgu yang baik..hehehe

L said...

huhu,pengalaman yg bez... waaa... tq sudi kongsikan. huhu. cmna la L jd cegu nt. huhu

Jom baca sebentar..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/menyekutukan-allah.html

ILA HonEyBuNNy said...

kasihan budak2 begitu.....anak2 murid mama ila pun banyak susah...;(

kasihan cikgu ira ye..bz dia....;-)

Norlida Ramli said...

hmmm..tu la...sbnrnya rmai lg org kat luar sna yg x berkemampuan..x kisahla org bndar ke org kg..huhu...

kita yg masih mampu ni kna la tlg & jgn lupe pd yg memerlukan :)

محمد شهريل القنيطري said...

hai baiknyer hati budak tu

Eera Shera said...

ira cikgu yg baik..tersentuhnya..kesian budak tu..kwn dia pun baik nk cuba tlg dia..hrp bila dah bsr,dpt la dia tlg keluarga dia ;)

zureen said...

jangan sedih-sedih..

Phat said...

kecik2 lagi dah pandai buat baik budak tu

Jue said...

sayu hati aku bc entri ko ni beb
mmg betul2, x smua mampu

fathiahRAIHANA said...

comel betul budak2 ni :')
fatin sgt sweet, hehehe.
tapi cikgu dia lagi sweet kan kan :D

dhiera said...

memang tersentuh hati pun~ dulu, akak pernah dapat assignment pasal nutrition among orang2 yg miskin bandar ni. kesian sangat mereka.

btw, ira ada ke mase kenduri sabtu lepas?

msredcheesecake said...

bahagia rasanya kalau dpt tolong org....tolong dia tersenyum semula...

Rtp Farra Arisha said...

itulah fungsi seorang kawan. saling tolong-menolong pabila kawan yang lain berada di dalam kesusahan. i'm touched when reading this story. murninya hati dia :')

Mr.Clive said...

selamat petang isnin! hoho

CiK FizA said...

tersentuh baca entry nie. kak Ira seorang guru yang baek dan prihatin. hee. ^^ Moga rezeki kak ira semakin bertambah. :)Nak jadi guru yang baek macam kak ira la.. InsyaAllah..:DD
tersentuh jgk dgn tindakan fatin tu. seorang kawan yang sgt baek. ^^
Kak ira kim salam kat nina ye~ moga dye terus gigih belajar walaupon dlm keadaan yng serba kekurangan..

**Fiza dah nak praktikal kat sek nnt. 3 bulan. start bulan 6 taun nie. Huu. Berdebar je rasa. Dah la mengajar sek menengah. Huu. Moga dipermudahkan segalanya. Kak ira tlg bg tunjuk ajar ekk. Hee. Boleyy kan? :DD

CiK FizA said...

Kak ira. lupa nak cakap. Hee. Kak ira d tag. Jum join segmen nie. Walaupon dah tau kak ira dh lama jd blogger tapi tetap jgk nak tag kak ira coel nie. hee ^^

LINK :: http://ulatcomeywarnawarni.blogspot.com/2012/02/segmen-jom-blogwalking-follow.html

Mohd Izzar said...

masi ada lg yg tdk berkemampuan skrg ney...

Sha. N. said...

Sedih baca entri..
tapi gembira bile baca kawan dia yang baik hati tu..
Kecik-kecik dah pandai tolong. Bagus.

Cik Nurul said...

sweet lah... :(

starzieti said...

:(

Princess Nusy said...

bgusnye..moge jd pengajar yg baik..susah ade ckgu cmni.. =)

hanaahmad said...

mulia sungguh hati anak kecil yang sudi membantu rakannya itu. terkesan membacanya. ;)

teha said...

terharu jee bace cite nie.. baek nyee fatin tu kan.. nk tlg :)

nabilah_2908 said...

duduk di bandar besar lagi banyak cabarannya... kos hidup tinggi..

bagusnya Ira.... Allah saja yang mampu membalasnya... ;)

Nisa Greennnpanda said...

bgus nye ade cikgu yg baik ati cam Ira nie.. ^_^

t'sentuh bile bc entry nie..

mama aini said...

ehem..ada ramai lagi insan yg kurang berkemampuan kan ira?..semuga ira dimurahkan rezeki olih allah..amin..semuga pemberian ira dpt memngembirakan `nina`& menjadi perangsang utk dia belajar..

Zakaria's daughter said...

urm. so sweeettt dorang :(
touching jugak bace entry cikguuu nehh.

sobss.

semoga student tuh dirahmati Allah dan keluarganya dilimpahkan rezeki.

amin

BENA said...

bena baca kisah ni naek bulu roma . sedey ;'(

sweet je . kecik2 dah macam tuh . bagus2. didikan ibu bapa tu penting . huuu :)

Hanie Dew said...

sayu hati baca kisah ni. agaknya kalau aku ni jadi guru, tak sanggup nak m i ntka yuran kat pelajar miskin. huhu.. kalau aku di tempat ko pun aku buat macam tu ira.

Puan Kutu said...

mmg menyentuh hati..semoga kebaikan ira dibalas dengan rezeki yg melimpah dr Allah..:)

sitinuraffizza said...

awak!! sy nangis...... :'(
camne sy nk jd cikgu ini kl br situasi gini jd, sy dh nngis dpn stndt. sob3x....

. Follow on FB .

. Our Story .

Daisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails