.Awesome Blogger.

Sunday, November 7, 2010

. Belia Buta Sejarah?? .


salam semua..

jangan terkejut oke baca tajuk entry ni..

tu la hakikat zaman kini..

anak-anak muda termasuklah yang remaja ( 16 - 20 tahun ) tak tahu sejarah @ dalam bahasa KASAR nya BUTA sejarah!

malu nyaaa lah kalo Ira salah seorang dari belia tu..

u oll macam mana??

malu?

ke tak rasa apa-apa??

ni bukan auta yea.. ni adalah fakta..

tak percaya sila baca muka depan Utusan Malaysia Jumaat 29 Okt 2010 yg lalu...

so kalo u oll rasa TIDAK BUTA sejarah sila jawab soalan2 berikut :

1. Tarikh Hari Kemerdekaan Malaysia?

2. Tema Sambutan Hari Kemerdekaan 2010?

3. Prinsip Rukun Negara yang Ketiga?

4. Cogan Kata Negara?

5. Tarikh Penubuhan Malaysia?

6. Lagu Kebangsaan Malaysia?

7. Nama Bendera Kebangsaan Malaysia?

8. Bilangan Negeri Di Malaysia?

9. Perdana Menteri Malaysia yang Pertama?

10. Perdana Menteri Malaysia yang Ke-enam?

jangan search internet or buka buku sejarah yea..

jujur la pada diri sendiri..

ini adalah pengetahuan am yg sepatutnya di ambil tahu..

malu memang malu..

sampai ada yang jawab 'BELANG' untuk jawapan bagi soalan no. 7..

nampak sangat moral belia sekarang ni begitu rendah sehingga sanggup mempersendakan nama bendera negara sendiri..


mungkin kena hidup susah macam zaman sebelum merdeka baru nak menghayati erti sejarah agaknya...

p/s :

sangat tepat keputusan TPM menjadikan mata pelajaran Sejarah sebagai subjek wajib lulus dlm SPM mulai 2013..

jawapan kepada soalan tu next entry yea..

kalo terlupa tahun ke boleh dimaafkan lagi.. ini bagi jawapan merepek2 dan xmasuk akal lgsg... sedih sungguh..

adakah ini permulaan cabaran kepada guru2 yang bakal mengajar kelak?fikirkan..


2 comments:

affizza said...

fza nak try jawab k. jjur ni. xtgk internet ke mende2. hihi

1) 31081957
2) x ingat! yg ingat keranamu malaysia je dulu2 2.
3) keluhuran perlembagaan
4) ntah! lupa. yg ada kat jata 2 kan? hihi
5) 16091963
6) Negaraku
7) Jalur gemilang
8) 14
9) Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj
10) Datuk Seri Najib Tunku Abd Razak

ok, 8/10. xd r buta sgtkan! hahaha

iRa~" said...

fiza -->
nsb baik 8 btol..kalo x..aishhh..hehee

. Follow on FB .

. Our Story .

Daisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails