.Awesome Blogger.

Tuesday, November 1, 2011

. Fenomena dot-dot .



salam semua..

detik Ira menaip entry ni rasanya semua dah lena dibuai mimpi kot..;p.. Ira baru lepas study..ececece..hee...tak boleh tidur sebab tak mengantuk lagi...minum white coffee tadi sebelum study..

bukan study sgt pon...Ira baca dulu dari kulit ke kulit buku tu lepas ni baru mula buat nota ringkas lagi cepat ingat...ada 2 kertas lepas cuti Raya Haji ni.. nak tak nak kena la study untuk peperiksaan yang terakhir sebelum berjaya menggenggam ijazah sarjana muda perguruan ni..buat yang belum tahu, Ira bakal bergelar seorang guru..insya-Allah mudah-mudahan dipermudahkan oleh Nya..:D

Ira nak tunjuk apam polkadot yang menjadi kegilaan kebanyakan gadiss dan para ibu yang gigih mencuba resipi ni.. Ira pon tak terkecuali gak..heee..;p..si gadis ( Ira la tu dengan kakak Ira ) dengan kerjasama si ibu ( mak Ira ) berjaya menghasilkan apam polkadot yang tak berapa nak polkadot tu ( ngeee ) semasa cuti Deepavali baru-baru ni..

nak tengok? tapi jangan gelak yea..wuwuwuwu..malu nak tunjuk...;p



Resepi Apam Polkadot :

Bahan-bahan -

3 biji telur-dari peti sejuk(gred A)
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus
150 ml susu segar@susu cair
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalette
1 sudu kecil esen vanilla
filling-blueberry@strawberry@apa2 ikut citarasa
pewarna

Caranya -
1. Pukul telur dan gula hingga kembang ( putih ).

2. Masukkan ovallete, esen vanilla, baking powder, tepung, sedikit demi sedikit dan pukul dengan kelajuan perlahan.

3. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan

4. Masukkan setiap adunan berwarna kedalam piping bag

5. Picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-setengah sahaja

6. Letakkan filling secukupnya-nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan

7. Picit lagi adunan sama @ warna berbeza sehingga hampir penuh.

8. Last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus selama 10-15minit @ sehingga masak

kredit : Myresipi & Kawan Mak


Selamat Mencuba!





17 comments:

Hanie_Dew said...

uuuu~~~comel nya apam polkadot tu. syang nak makan. nak buat hiasan je boleh?

aku mmg comel. makaseh. lagi lagi kalau tengah layan K-Drama. hahahaha..

jue dah start keje hari ni.

gud ;cuk for your exam. buat betul betul ye cikgu.

♥cmª shIemª♥ said...

wah..apam dot2..menjadi jgk tu..
cma bt x jadi..lembik..


huhuh..study tu study jgk..jgn tido lewat mlm..
:)

Ungu Violet said...

nak peksa dh eh...gud luck taw...all da bez..:)

cantik apam polkadot...hihi

nabilah_2908 said...

oh..sy pun dah cuba buat mende alah comel ni...hehe...

sedap makan masa panas2.. :)

good luck eh tuk exam... ;)

ILA HonEyBuNNy said...

fuhhh...ila mmg suka ampam....dah la comeiii..

okeh...tq dear...balik neh ila nak cuba buat la..lau xmnjadi xmau show lam blog...ehhehe

Nafisah Ruslan said...

comelnya! :)
boleh tempah ni.. hehe

Qu azniza ;) said...

adoiii chomelnyeeeeeeeeeeee

BENA said...

wahhhhh ! kite pun tak tido jugak lagi . heee ;) kite nak try jugak la . copy paste resepi dia . heeee ;)

Juliet_iRa~" said...

Hanie_Dew ;

ahaaa..;p..comel ke?Comot laa..aloo siannya la apam tu kalo wat hiasan je..;p

wahh da sihat la jue ek!

thanksss..insya-Allah..:D

Juliet_iRa~" said...

♥cmª shIemª♥ ;

hee..tu la nsb baik jadi..ok la..;p..

heee...ok2 xtdo lwt ea..;p

Juliet_iRa~" said...

Ungu Violet ;

aah nak exam da..
yang terakhir..hehehe..

thankssss...;p

Juliet_iRa~" said...

nabilah_2908;

aah...sedap bl panas...tp ira xbp suka gak..sbb suka apam tpung beras..eheeeee

thanksss..:D

Juliet_iRa~" said...

ILA HonEyBuNNy ;

heee...suka gak ea????

ok2 buat laa..nt tnjuk tau!hahaha

Juliet_iRa~" said...

Nafisah Ruslan ;

ahahha...comel ke?comot laaaaaa..;p

xleh2..hahah..

Juliet_iRa~" said...

Qu azniza ;) ;

mn ada comellllllllllllll...;p

Juliet_iRa~" said...

BENA ;

heee...aik tdo lwt watpe??;p

haa sila2..

heeee

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

jenuh akak mencari tpt nk klik utk komen..kena highlight dulu ropenyer ye hehe..


pandainya awak buat apam polkadot..akak mmg fail lah haha..


gud luck utk peperiksaan nnt ya..


awak ni nmpk cam lembut..sesuai jadik cikgu nih :)

. Follow on FB .

. Our Story .

Daisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails