.Awesome Blogger.

Tuesday, June 15, 2010

. award n update =) .




salam semua..:)

1st of all thanks to shaa bonita for this award!!



mekacih dearr..kawaii!hee...

~..... : ......~ ...... : ...... ~

hari ni nak update tntg solat istikharah..islamic ckit keh?hehe..

mesti semua orang tau sllnya solat ni dilakukan untuk memilih mn 1 jodoh yang baik untuk kita kan..

tapi tak semua orang juga yang tahu solat ni bukan semata2 untuk nak pilih jodoh....

istikharah sebenarnya berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud meminta pilihan yang baik. Biasanya solat istikharah dilakukan apabila seseorang itu ingin melakukan sesuatu perkara tetapi dia tidak pasti apakah perbuatan atau tindakannya itu membawa kebaikan ataupun tidak kepada dirinya.

jika kita dalam dilema nak pilih mn satu cos yang sesuai untuk further study pon boleh juga buat istikharah...

tapi kebanyakan orang buat solat istikharah ni bila nak pilih jodoh je..* me pon tak terkecuali *

me nak berkongsi sikit mengenai istikharah ni..

Dalam sebuah hadis daripada Jabir bin Abdullah berkata, Rasulullah s.a.w. pernah mengajar kami cara untuk meminta petunjuk Allah Taala dalam beberapa urusan yang penting.

Baginda bersabda, Apabila salah seorang di antara kamu menghendaki pekerjaan, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian ia berdoa: Ya Allah, sesungguhnya aku minta petunjuk yang baik dengan pengetahuan-Mu, dan aku minta diberi kekuatan dengan kekuatan-Mu. Aku minta kemurahan-Mu yang luas, kerana sesungguhnya Engkau yang Maha Kuasa sedang aku tiada berkuasa. Engkau mengetahui sedang aku tidak tahu, dan Engkau Maha Mengetahui yang ghaib.

Sesungguhnya manusia diciptakan oleh Allah Taala dalam keadaan lemah. Kelemahan yang ada pada manusia itu menyebabkan apa jua rancangan dan tindakan yang kita lakukan kadang-kadang sudah diyakini baiknya, tetapi belum tentu baik bagi Allah Taala. Begitu juga apa yang kita rancang dan kita lakukan sudah diyakini kesan buruknya, tetapi belum tentu buruk menurut penilaian Allah. Dalam hal ini kita harus mengakui bahawa daya fikir dan akal manusia sangat terbatas. Untuk itu kita dianjurkan beristikharah.

kita tidak semestinya perlu menunggu mimpi atau alamat2 yang baik baru kita boleh membuat pilihan...

Perlu dijelaskan di sini bahawa tidak semua mimpi manusia itu benar. Mimpi manusia biasa pada kebiasaannya adalah mainan tidur yang berpunca daripada pengaruh iblis dan syaitan yang datang mengganggu. Kita tidak boleh menyamakan antara mimpi manusia biasa dengan mimpi para nabi dan rasul-rasul. Mimpi bagi nabi dan para rasul adalah wahyu dari Allah Taala.

Kesimpulannya mimpi kita itu tidak mengandungi kebenaran mutlak. Kemungkinan kebenaran yang terlihat itu lebih berdasarkan kepada kebetulan sahaja atau unsur-unsur daripada mainan syaitan yang bertujuan untuk menyesatkan manusia. Itulah sebabnya, jangan menyandarkan segala keputusan kepada mimpi. Sebaliknya berfikirlah dengan lebih rasional.

selalunya bila kita sudah membuat keputusan dan hati kita menjadi tenang...mudah2an pilihan yang dipilih diredhai ALLAH..

Wallahualam..

sumber : here


p/s : sj ngengade update..tmbh ilmu okeh!:P





6 comments:

azs azneeda said...

weh....aku de wat solat nie....ko cari a gak....petanda yg ditunjukkn pas kt dah wat solat nieh.....dlm bentuk pe kt dpt petunjuk....

dIng dOng said...

btul 2 mintak ptunjuk dri Illahi~~!!

iRa~" said...

alang : ko wat ms sblm break ea aritu?yg aku ada search petunjuk tu xsemestinya dlm bntuk mimpi yg ada kat entry ni..mgkin ble ko da wat kputusan n hati ko tenang..tu 1 petunjuk..ataupon bila ko bgtau family, family ko restu pon 1 petunjuk..:)

ding dong : hee..btol2..:)

MiszMaryaNe said...

setakat ni akk xbt ag solat ni,
xtau nk mitak ptnjuk ttg pe lg, hehe

^nad!ya^ said...

:)

iRa~" said...

k.mary : ehehe..xpe2..tnggu 2-3thn ag..:P

nadiya : :)..

. Follow on FB .

. Our Story .

Daisypath Next Aniversary Ticker
Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails